Všechny barvy Nepálu

1004

je putovní prodejní výstava velkoformátových fotografií z himálajské přírody i ze života obyčejných lidí v Nepálu. Cílem projektu je získat finanční prostředky na výstavbu nové základní školy v chudém horském regionu Nepálu a tím podpořit mateřský projekt spolku Namasté Nepál Vzdělání pro Nepál.

Ten je v současné době zaměřen těmito základními směry:

  • Finanční podpora výstavby nových škol pro děti.
  • Posílání dobrovolníků do nepálských škol.
  • Program výuky základní gramotnosti a speciálních kurzů pro dospělé.
  • Pokračuje vývoj nového prototypu školy nazvaný MELA.

Proč je to dobré:

  • Novými školami zpřístupňujete studium dětem z oblastí, kde škola buď vůbec není, a děti by musely chodit do nejbližší školy kilometry daleko nebezpečným terénem, nebo je v havarijním stavu a pobyt v ní ohrožuje život dětí. Vesnická komunita je totiž natolik chudá, že na výstavbu či opravu vlastní školy prostředky nemá.
  • Vzděláním dáváte šanci na lepší život a schopnost postarat se o sebe i o svoji rodinu lidem, kteří by jinak zůstali zcela negramotní. To se týká zejména venkovských oblastí.
  • Speciálními vzdělávacími programy, např. kurzy práce s počítačem, přispíváte ke zvýšení možností uplatnění především mladým lidem.
  • Stávající školy nevyhovují v mnoha ohledech potřebám místních lidí ani nárokům na výuku a už vůbec nesplňují představu o školách pro 21. století.
1010
1052

MELA

Nadále pokračujeme ve vývoji této stavby, která je navržena z místních přírodních materiálů, jako jsou hlína nebo bambus. Zpřesňujeme návrh s ohledem nejen na místní možnosti, ale také například na nebezpečí, kterými jsou zemětřesení nebo půdní sesuvy.

MELA je projekt pro stavbu škol v Nepálu, který byl zahájen první realizovanou budovou bambusové školy na přelomu 2012-13 ve vesnici Anaikot v distriktu Kávre asi 25 km východně od Káthmándú a pokračoval další budovou MELA 2 v roce 2015 ve vesnici Mahádevtár. Návrh pro venkovskou oblast v hornatém středním Nepálu vznikl už v roce 2009, kdy uspěl v mezinárodní architektonické soutěži. MELA nahrazuje stávající typ škol v Nepálu, které většinou trpí problémy s horkem, hlukem při deštích, nedostatkem denního světla a celkovou nehostinností pro děti i učitele.

Inovativní návrh škol typu MELA:

  • vnáší do školy barevnost a hravost
  • otevírá třídy výhledům do krajiny
  • přináší denní světlo otevřenou stěnou i příjemný stín dlouhými přesahy střechy
  • umožňuje zvětšit kapacitu tříd při větším množství žáku
  • odolává zemětřesení (většina nepálského území leží v seismicky aktivní oblasti)

MELA v sanskrtu znamená SETKÁNÍ nebo VELKOU UDÁLOST. Vytváříme proto místo, kam budou děti rády chodit. Místo, které bude celou komunitu vybízet ke společnému trávení volného času.